»Film vam bo gotovo všeč, saj spodbuja usmeritev papeža Frančiška.« S temi besedami don Boskov salezijanec Cyril Odia, ravnatelj salezijanske skupnosti v Maynoothu na Irskem, predstavi film, katerega avtor in izvršni producent je.
»The Oratory – St. John Bosco African Story« je izšel septembra 2021 in je še vedno v distribuciji, je celovečerni film, ki ga je produciral in režiral nigerijski režiser Obi Emelonye. Pripoveduje o skupini mladih v Lagosu, glavnem gospodarskem in družbenem središču države. Kljub temačni resničnosti, ki jo zaznamujejo nazadovanje in revščina, zapuščenost in kriminal – kar odraža krizne razmere po vsem svetu – film nudi sodobno reinterpretacijo don Boskovega lika in salezijanske karizme v mreži afriških odnosov in pokrajin, ki v skrbi za skupni dom in zakonitost predstavljata elemente človeške in krščanske odrešitve.
Zgodba pripoveduje o Michaelu Simmonsu – interpretira ga igralec Rich Lowe Ikenna – v Ameriki rojenem salezijanskem duhovniku, ki ga pošljejo v elitno župnijo Ikoyi v Lagosu. Obiskujejo jo skupine premožnih vernikov, ki niso navdušeni nad tem, da želi njihov župnik skrbeti tudi za otroke z ulice. Duhovnik Michael pa se še posebej zanima za stisko otrok v barakarskem naselju Makoko, ujetih v kriminalno mrežo, ki jim ne dopušča, da bi razvili lastne osebnosti. Prizadeva si jih rešiti čim več in ustanovi oratorij, ki se v celoti zgleduje po don Boskovem poslanstvu.
V igralski zasedbi so sodelovali profesionalni igralci in več deset otrok iz barakarskega naselja Makoko, za katere se je kot producent odločil salezijanec Cyril Odia, saj je trdno verjel, da lahko priložnosti in pozitivne izkušnje, ki jih mladim ponuja film, okrepijo njihovo samozavest in privedejo do pozitivnih sprememb v njihovem življenju.
Za boljše razumevanje konteksta, v katerem se dogaja večina filma, je dobro vedeti, da je bilo barakarsko naselje Makoko – znano tudi zato, ker so številne barake zgrajene na kolih nad Lagosovo laguno – leta 2012 v središču resnega družbenopolitičnega spora. Nekateri nigerijski vladni uradniki so ga poskušali odstraniti kot »sramoto za podobo mesta«, potem ko je BBC o njem pripravil reportažo. Izvedli so splošno izselitev in požgali barake, kar je sprožilo domino učinek nezadovoljstva s hudimi posledicami za celotno mestno skupnost. »Izbira lokacije,« dodaja Odia, »je bila pomembna pri poudarjanju kritičnih okoljskih razmer zaradi onesnaževanja in revščine, ki še poslabšujejo položaj ljudi, ki živijo v tem že tako negotovem okolju.«
Gbenga Adebija, predsednik odbora, ki je organiziral premiero filma v Lagosu, je za nigerijski časopis Vanguard News dejal, da film »The Oratory« ni le film, temveč dokumentarec, ki prikazuje konkretne rezultate delovanja salezijancev v Nigeriji na številnih področjih. Poudaril je, da celovečerni film opozarja na odgovornost posameznikov in skupnosti do otrok z ulic ter na to, kako vključevanje pomaga preprečevati nasilno in nezakonito vedenje. V celovečernem filmu so poudarjene tudi vrednote, zapisane v okrožnici Hvaljen moj Gospod: od boja proti kulturi odmetavanja do skrbi za skupni dom; pogled celostne ekologije, ki v središče postavlja človeka, njegovo dostojanstvo ter osebno in skupno blaginjo in vabi vse, da s skrbno rabo zemeljskih virov na novo določijo prihodnost; poudarja tudi potrebo po zaščiti dela in njegovi dostopnosti vsem, zlasti najbolj ranljivim, ter se odreka perspektivi, ki daje prednost le dobičku.
Zastrupljenost današnjega surovega stanja s preteklo zgodovino in sklicevanje na don Boska je namenjeno poudarjanju pomoči potrebnim »in tega, kaj bi morali storiti kot Cerkev«, dodaja Cyril Odia. Z okrožnico Hvaljen, moj Gospod je film »The Oratory« tesno povezan: »S filmom spodbujamo cilje papeža Frančiška. Ne le v prizadevanjih, da bi otroke rešili z ulic, temveč tudi z opozarjanjem, da če se ne bomo odzvali na trenutne dogodke v svetu, kar je dobro prikazano v celovečernem filmu, se samo pripravljamo na katastrofo.«
Pozitiven odziv filmskih kritikov in občinstva je kljub vsem omejitvam obiskov kinematografov zaradi pandemije filmsko ekipo spodbudil, da je začela kampanjo množičnega financiranja za širšo distribucijo filma.
ANS